Ieder bedrijf komt er weleens mee in aanraking: verzuim.
Dit kan erg vervelend zijn en daarom is het belangrijk om verzuim zoveel mogelijk te voorkomen en verminderen binnen je bedrijf. Je wilt toch dat de processen in je bedrijf goed blijven verlopen en dat je bedrijf goed blijft functioneren. Maar hoe kun je verzuim zo goed mogelijk voorkomen? Er zijn een aantal opties die je helpen om verzuim te verminderen of te voorkomen. Een verzuimbeleid is een goed hulpmiddel. Een goed verzuimbeleid zorgt ervoor dat werkgevers en medewerkers weten hoe zij met verzuim om moeten gaan. Ben jij benieuwd hoe je een goed verzuimbeleid moet opstellen? Lees dan snel verder en kom erachter.
Dit zijn de voordelen van een goed verzuimbeleid
Een verzuimbeleid is een goed hulpmiddel om verzuim te verminderen of te voorkomen. Als je een goed verzuimbeleid hebt, heb je er veel voordelen van. Dit geldt voor zowel werkgevers als medewerkers. Om het je wat makkelijker te maken hebben we de belangrijkste voordelen voor werkgevers en medewerkers op een rij gezet.
De belangrijkste voordelen van een verzuimbeleid voor werkgevers
- Een betere productiviteit: een goed werkend verzuimbeleid zorgt ervoor dat de productiviteit van het personeel wordt verhoogd. Dit komt doordat het aantal afwezigen wordt verminderd en door de snellere terugkeer van medewerkers. Dit heeft een positief effect op de werkprocessen en productiviteit;
- Minder kosten: je kosten kunnen verminderen als je een goed verzuimbeleid hebt. Dit komt doordat medewerkers sneller terugkeren en weer kunnen beginnen met werken. Hierdoor zijn de kosten van verzuim zoals langdurige ziekte een stuk lager;
- Verbetering voor je gezondheid en veiligheid: met een goed verzuimbeleid kun je ziekte en ongelukken op de werkvloer voorkomen en verminderen. Hierdoor zal de gezondheid en de veiligheid van jezelf als werkgever, maar ook voor je medewerkers verbeteren en positief toenemen;
- Verbeterd imago: een goed verzuimbeleid kan bijdragen aan een positief imago van de werkgever. Door te laten zien dat de werkgever veel doet aan de gezondheid en het welzijn van de medewerkers.
De belangrijkste voordelen van een verzuimbeleid voor medewerkers
- Sneller terug op werk: met een goed verzuimbeleid zullen medewerkers sneller terugkeren naar werk, nadat ze ziek zijn geweest of een andere vorm van verzuim hebben gehad;
- Gezonde en veilige werkomgeving: een goed functionerend verzuimbeleid zorgt voor een betere gezondheid en veiligheid van medewerkers. Dit komt doordat je vormen van verzuim zoals ziekte en blessures op verschillende manieren kunt voorkomen met een goed verzuimbeleid. Denk hierbij aan ondersteuning aanbieden en coaching;
- Een verbeterde verhouding tussen werk en privé: een goed functionerend verzuimbeleid zorgt ervoor dat medewerkers een betere balans kunnen vinden tussen het werk- en privéleven. Het biedt namelijk ondersteuning en geeft medewerkers de tijd die ze nodig hebben om voor zichzelf en hun gezin te zorgen in het geval van verzuim;
- Betrokkenheid: met een goed verzuimbeleid kunnen medewerkers zich een stuk meer betrokken voelen bij hun werk. Dit komt doordat de medewerkers zich meer gewaardeerd voelen en zien dat hun werkgever geeft om de gezondheid en veiligheid van de medewerker.
Bron: sazas.nl