De druk in de eerstelijnszorg neemt op verschillende vlakken toe. Het is niet alleen een te kort aan personeel.

Vanuit Den Haag komen vele administratieve regeltjes en allerlei wetten waaraan men moet voldoen. Het slurpt tijd en energie, dat niet besteed kan worden aan zorg. Uit een onderzoek van het LHV onder 1800 huisartsen blijkt dat 77% problemen heeft om te kunnen uitbreiden of het vinden van nieuwe locaties. Bijna de helft zegt dat ze geen nieuwe patiënten kunnen aannemen en 40% heeft niet eens de ruimte voor extra personeel.

Een slimmere telefonieoplossing

Er zijn vele facetten binnen de praktijk waar je samen slimmigheden kan bedenken om net even wat sneller te werken of beter te plannen. De mensen van LanTel kunnen hier op het gebied van telefonie over meepraten, zij zijn immers specialist op het gebied van telefonie voor huisartsen. Met dit artikel delen zij enkele inzichten en tips.

Thuiswerken alsof je op de praktijk bent

Met een juiste telefonieoplossing kan een assistente die al het telefoonverkeer afhandelt, gewoon thuiswerken. Dit scheelt aan de kant van de assistente ten eerste al reistijd. Voor de praktijk biedt dit de kans dat een assistente vanuit huis op piekmomenten even een korte periode kan bijspringen.
Met een softphone of een vast VoIP toestel log je binnen een tel in op het telefoonsysteem van de praktijk. Er gaat geen enkele functionaliteit verloren, zoals je gewend bent wanneer je op de praktijk werkt. Je ziet collega’s niet in levenden lijve, maar je ziet heel goed of ze wel of niet in gesprek zijn en beschikbaar zijn voor een oproep.

Verdeel capaciteit met één centraal systeem

Het is mogelijk om met meerdere samenwerkende praktijken gebruik te maken van één centraal telefoniesysteem. Binnen dit centrale systeem is het weer mogelijk om een groep of verschillende groepen van praktijken te formuleren. Elke praktijk kan haar eigen telefonische afhandeling blijven doen. Met deze oplossing kan je de status van wachtrijen van andere praktijken met elkaar delen. Is het bij jullie rustig, dan kan je direct assisteren bij een praktijk waar het druk is. Of werk naar een vorm waarbij een centrale groep met assistenten de overbelasting voor alle praktijken op zich neemt.

Stroomline je telefonieverkeer met Aurora teleQ

Er zijn verschillende slimme add-ons voor telefonieoplossingen die je efficiënter laten werken. Een voorbeeld hiervan is de “telefoonmanagementstool” van Aurora teleQ. Het geeft je tot in detail de controle over je telefonieverkeer. Het is een uniek gespreksafhandeling en terugbeloplossing waarbij de patiënt wordt teruggebeld op een afgesproken tijdstip. TeleQ lost de lange wachttijden en rijen op, zorgt ervoor dat de rinkelende telefoons en de stress die dat veroorzaakt zal verdwijnen en smeert de telefonische piekmomenten uit over de gehele dag. Aurora teleQ kan direct het werk van de assistent verlichten omdat het binnen een dag geïmplementeerd kan worden.

Bron: lantel.nl